T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
VAN / ERCİŞ - Erciş Atatürk Anadolu Lisesi

2 Nisan Dünya Otizm Farkındalık Günü

Otizm’in Farkındayız…

Eğer çocuğunuz;

1. Başkalarıyla göz teması kurmuyorsa,

2. İsmini söylediğinizde bakmıyorsa,

3. Söyleneni işitmiyor gibi davranıyorsa,

4. Parmağıyla istediği şeyi göstermiyorsa,

5. Oyuncaklarla oynamayı bilmiyorsa,

6. Akranlarının oynadığı oyunlara ilgi göstermiyorsa,

7. Bazı sözleri tekrar tekrar ve ilişkisiz ortamlarda söylüyorsa,

8. Konuşmada akranlarının gerisinde kalmışsa,

9. Sallanmak, çırpınmak gibi garip hareketleri varsa,

10. Aşırı hareketli, hep kendi bildiğince davranıyorsa,

11. Gözleri bir şeye takılıp kalıyorsa,

12. Bazı eşyaları döndürmek, sıraya dizmek gibi sıra dışı hareketler yapıyorsa,

13. Günlük yaşamındaki düzen değişikliklerine aşırı tepki veriyorsa, Otizm açısından değerlendirme yapmak gerekir.

Otizm Nedir?

Otizm, iletişim ve sosyal etkileşim sorunları, kısıtlı ilgi alanları ve tekrarlayan davranışlarla ortaya çıkan bir rahatsızlık olup ömür boyu devam eden bir gelişim bozukluğudur. Yaşamın ilk üç yılında ortaya çıkar. Otizm nedir sorusunun cevabını erken yaşta arayan ailelerin, erken teşhiste uygulayacakları rehabilitasyon programı ile rahatsızlığın etkilerini minimize etmeleri mümkündür. Bilim adamları nedenini henüz tam olarak tespit edemese de genetik bir rahatsızlık olduğu görüşü kuvvetlidir.

Otizmin Belirtileri;

Otizm nedir sorusunun ardından en çok merak edilen bir diğer konu otizmin belirtileri olmaktadır. Çocuğun başkaları ile göz teması kuramaması, adı ile seslenildiğinde bakmaması, söylenenleri duymuyor gibi davranması, bazı sözleri tekrar tekrar alakasız ortamlarda söylemesi, oyuncaklarla oynayamaması, parmağı ile bir şeyi gösterememesi, yaşıtlarının oynadığı oyunlara ilgisiz kalması, akranlarına göre konuşmada geri kalması, sallanma, çırpınma veya aşırı hareketli olması, gözlerinin bir noktaya takılıp kalması, eşyaları döndürme, sıraya dizme, rutin değişikliğine aşırı tepki vermesi, kucaklamak isteyene tepki verip ona yönelmemesi otizmin başlıca belirtilerindendir. Bu belirtiler gözlemlendiğinde otizm açısından değerlendirme için mutlaka bir uzmana danışılmalıdır. Araştırmalar 14 aylıkken bile otizm teşhisi konulabildiğini ve rahatsızlığın etkilerini azaltacak erken tedavi yöntemlerinin 2 yaşında bile uygulanabildiğini göstermektedir.

Otizmin Tedavi Yöntemleri;

Otizmin tedavisindeki başarıyı etkileyen en büyük unsur erken teşhistir. Otizm etkilerinin yoğunluğu çocuktan çocuğa değiştiğinden tedavi stratejileri ona göre düzenlenir. Tedavi sonrası ortaya çıkan bulgular göstermektedir ki kişiye özel bir eğitimde otizmli çocuklar tedaviye daha iyi reaksiyon vermektedir. Eğitimde aile faktörü mutlaka olmalı, otizmli çocuğa iletişimsel, sosyal ve davranışsal anlamda uyum sağlayıcı tedavi yöntemleri uygulanmalıdır. Son dönemlerin en etkili eğitim uyum sağlayıcı tedavi yöntemleri uygulanmalıdır. Son dönemlerin en etkili eğitim şekli Davranışsal eğitim ve yönetimdir. Amaç otizmli çocuğun iletişim becerilerini geliştirmek kendine yardım etmesini sağlamak ve sosyal becerilerini geliştirmektir. Özel terapi yönteminde konuşma ve fiziksel yeteneklerin geliştirilmesi amaçlanır. Özellikle konuşma terapisi çocuğun iletişim becerisini geliştirmede çok önemlidir. Motor beceri eksikliğini ve konuşma geriliğini geliştirmeye yönelik bir tedavi olup son derece iyi sonuçlar vermektedir. İlaçlar hiperaktivite, anksiyete, depresyon ve obsesif kompülsifin etkilerini minimize eden tedavi edici tıbbi destektir. Sosyal destek faktörü hem ebeveynler hem de çocuklar için otizmle mücadelede önemli bir destektir.

"2 Nisan Dünya Otizm Farkındalık Günü Bülteni";

meb_iys_dosyalar/65/06/765071/dosyalar/2019_03/30171801_otizm_farkYndalYk_gYnY.pdf

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 30.03.2019 - Güncelleme: 30.03.2019 18:07 - Görüntülenme: 1939
  Beğen | 17  kişi beğendi